خواص گوشت ماهی | 11 خاصیت شگفت انگیز انواع ماهی برای بدن | مجله هفتگی

ناشر : دانلود موزیک ویدیو

خواص گوشت ماهی | 11 خاصیت شگفت انگیز انواع ماهی برای بدن | مجله هفتگی


ماهی جزو سالم‌ترین خوراکی های روی این سیاره است. ماهی لبریز از مواد غذایی نظیر پروتئین و ویتامین D است.

ماهی مناسبترین منشا اسیدهای چرب امگا ۳ در جهان است، که استثنائی برای جسم و مغز باارزش هستند. در این‌جا به ۱۱ مورد از خصوصیات استفاده ماهی، که با پژوهش‌ها تایید شده‌اند، آورده شده است.


  • ماهی شامل مواد غذایی باارزشی است که بیشتر مردم به اندازه به اندازه گرفتن نمی‌کنند.

  • به‌طور کلی، تمام گونه های ماهی برای شما سودمند است. آن‌ها شامل مواد غذایی بی‌شماری هستند، که بیشتر مردم از رژیم خوراکی خود به اندازه به اندازه گرفتن نمی‌کنند.

    ماهی شامل پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین‌های متفاوت و مواد معدنی است. با این حال، بعضی از ماهی‌ها مناسبتر از گونه های دیگر هستند و گونه های چرب آن در زمره سالم‌ترین گونه ماهی‌ها در دید گرفته می‌شوند. علت این است که در ماهی‌های چرب (نظیر ماهی آزاد، قزل آلا، ساردین، ماهی تن و ماهی خال مخالی) مواد غذایی بر پایه چربی، زیادتر یافت می‌شود.

    این مواد شامل ویتامین D محلول در چربی، ماده خوراکی که بیشتر مردم گرفتار فقدان آن هستند، می‌شود. این ویتامین نظیر یک هورمون استروئیدی در جسم عمل می‌کند.

    ماهی‌های چرب، اسیدهای چرب امگا ۳ خیلی بالایی دارند. این اسیدهای چرب برای عملکرد بهینه‌ی جسم و مغز حیاتی هستند و به طور جدی با کم شدن ریسک دچار به خیلیی از مریضی‌های مرتبطند. برای تامین امگا ۳ مورد احتیاجتان، استفاده روغن ماهی حداقل یک یا دو بار در هفته پیشنهاد می‌شود.

    مقاله مرتبط: کالری گونه های ماهی

  • ماهی امکان پذیر است ریسک دچار به حملات قلبی و سکته را کم شدن دهد.

  • حملات قلبی و سکته دو نمونه از رایج‌ترین دلایل مرگ زودرس در جهان هستند.

    به‌طور کلی ماهی در زمره مناسبترین خوراکی هاییست که می‌توان برای دارا بودن یک قلب سالم استفاده نمود. پس جای تعجب نیست که خیلیی از مطالعات مشاهده‌ای بزرگ دال بر آن است که مردمی که به‌طور منظم روغن ماهی استفاده می‌کنند، کمتر در ریسک حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ دراثر مریضی‌های قلنگران می‌گیرند.

    یک مطالعه در ایالات متحده بین بیش از ۴۰،۰۰۰ مرد، که به‌طور منظم یک یا چند نوبت ماهی در هفته استفاده می‌کردند مورد تحقیق قرار داد، نتایج حاکی از بود که آنان ۱۵٪ کمتر دربرابر ریسک مریضی‌های قلنگران داشتند.

    پژوهشگران بر این باورند که گونه های ماهی‌های چرب، به علت میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳، برای تندرستی قلب سودمندترند.


  • مواد غذایی موجود در ماهی در طول دورانپرورش حیاتی‌اند.

  • اسیدهای چرب امگا ۳ برایپرورش و تکامل جسم الزامی هستند. اسید چرب امگا ۳، اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA)، از ارزش ویژه‌ایی برخوردار است، زیرا برایپرورش مغز و چشم ضروری است.

    به همین علت است که اکثر پیشنهاد می‌شود مادران باردار و شیرده حتما اسیدهای چرب امگا ۳ به اندازه به اندازه استفاده ‌کنند. با این حال، یک اخطار در استفاده ماهی به مادران باردار وجود دارد. بعضی از ماهی‌ها جیوه بالایی دارند، که از قضا با مسائلپرورش مغز در رابطه است.

    به‌همین علت، خانم ها باردار بایست فقط ماهی‌هایی نظیر ماهی آزاد، ساردین، ماهی قزل آلا و غیره را که در زنجیره مواد خوراکی قرار دارند را استفاده کنند و مقدار آن را به ۳۴۰ گرم در هفته ممحدوده کنند.

    همینطور خانم ها باردار بایست از گوشت خام و نپخته (از جمله سوشی) پرهیز کنند، زیرا امکان پذیر است شامل میکروارگانیسم‌هایی باشد که قادراست برای جنین زیان آور باشد.

    همینطور بخوانید : استفاده ماهی در دوران بارداری

  • ماهی قادراست سبب زیاد شدن ماده خاکستری مغز شده و اثرمراقبت ی در برابر زوال مغز دراثر کهولت سن گردد.

  • یکی از عواقب دراثر پیری، این است که عملکرد مغز اکثر تضعیف می‌شود. ( که با ‌عنوان زوال شناختی وابسته با سن خوانده می شود). این امر در خیلیی از موارد طبیعی است، اما مریضی‌های عصبی جدی نظیر مریضی آلزایمر نیز وجود دارد.

    جالب توجه آن است که در خیلیی از مطالعات مشاهده‌ای اثبات شد، مردمی که زیادتر ماهی می‌خورند، روند کندتری به سوی زوال عقل دارند. یک مکانیسم که قادراست با ماده خاکستری در مغز رابطه داشته باشد.

    ماده‌ی خاکستری، عمده بافت عملکردی مغز است، که شامل سلول‌های عصبی است که اطلاعات را پردازش می‌کند، خاطرات را حفظ و شما را انسان می‌سازد.

    مطالعات نشان داده‌اند مردمی که هر هفته ماهی استفاده می‌کنند، ماده خاکستری زیادتری در مرکز مغز دارند، که مرتب کردن احساسات و حافظه را به پیمانه دارد.


  • ماهی به جلوگیری و معالجه افسردگی یاری می‌کند و شما را به انسانی شادتر بدل می‌کند.

  • افسردگی یک آشفتگی روانی جدی و استثنائی رایج است. نمایان است که افسردگی، سبب غم و اندوه، کم شدن انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت‌ها می‌شود.

    اگر چه نه به اندازه مریضی قلبی یا چاقی، اما افسردگی در حال حاضر یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی در جهان است.

    آزمایش‌های کنترل شده متعدد نیز نشان دادند که اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر افسردگی سودمند هستند و به‌طور قابل توجهی سبب زیاد شدن تاثیرقسمتی داروهای ضد افسردگی می‌شوند. یعنی ماهی به معنای واقعی کلمه قادراست شما را شخص شادتری سازد و سبب خوب شدن کیفیت زندگی شما گردد.

    ماهی و اسیدهای چرب امگا۳، هم‌چنین امکان پذیر است به دیگر آشفتگیات روانی نظیر آشفتگی دو قطبی یاری کند.


  • ماهی تنها منشا خوراکی مناسب ویتامین D است.

  • در سال‌های اخیر توجهات بیشتری به ویتامین D معطوف شده است. این ویتامین باارزش، در واقع نظیر یک هورمون استروئیدی در جسم عمل می‌کند، البته ۴۱.۶٪ از جمعیت ایالات متحده گرفتار فقدان آن هستند.

    ماهی و محصولات آماده شده از ماهی تا حد بیشتری مناسبترین منابع خوراکی ویتامین D هستند.

    ماهی‌های چرب نظیر ماهی آزاد و شاه ماهی شامل بالاترین میزان ویتامین D هستند. فقط۱۱۳ گرم ماهی قزل آلای پخته شده، شامل محدوده ۱۰۰٪ ویتامین D پیشنهاد شده در روز است.

    بعضی از روغن‌های گونه های ماهی‌ نظیر روغن کبد ماهی کاد، ویتامین D خیلی بالایی دارند، تنها یک قاشق خوراکی خوری از آن بیش از ۲۰۰ ٪ از استفاده پیشنهاد شده ویتامین D را تامین می‌کنند.

    اگر شما نور آفتاب گرفتن نمی‌نمایید و به‌طور منظم ماهی‌های چرب استفاده نمی‌نمایید، پس امکان پذیر است بخواهید از مکمل ویتامین D مصرف نمایید.

    همینطور بخوانید : خاصیت ها ویتامین دی برای تندرستی
  • استفاده ماهی با کم شدن ریسک دچار به مریضی‌های خود ایمنی از جمله دیابت گونه ۱ وابسته است.

  • مریضی خود ایمنی زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی جسم به اشتباه به بافت‌های سالم جسم حمله می‌کند و آن‌ها را از بین ‌ببرد. یک مثال باارزش دیابت گونه ۱ است، که به سیستم ایمنی بدن، سلول‌های تولید انسولین در پانکراس حمله می‌کند.

    مطالعات متعدد نشان داده‌اند که استفاده امگا ۳ و یا روغن ماهی با کم شدن ریسک دچار به دیابت گونه ۱ در بچه ها و همینطور نوع‌ای از دیابت خود ایمنی در بزرگسالان وابسته است.

    نتایج گرچه مگاماتی هستند، اما پژوهشگران بر این باورند که این نتایج امکان پذیر است دلیل استفاده اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D در ماهی و روغن ماهی باشد. بعضی بر این باورند که استفاده ماهی امکان پذیر است ریسک دچار به آرتریت روماتوئید و اسکلروز چندگانه را کم شدن دهد، اما شواهد موجود ضعیف هستند.


  • ماهی به جلوگیری از آسم در بچه ها یاری می‌کند.

  • آسم یک مریضی رایج است که باارزش‌ترین خصیصه‌ی آن التهاب مزمن مجرای تنفسی است. متاسفانه، مقدار آسم به‌طور چشمگیری در چند دهه گذشته زیاد شدن یافته است.

    مطالعات نشان می‌دهد که استفاده ماهی به‌طور منظم ۲۴٪ ریسک دچار به آسم را در بچه ها کم شدن می‌دهد، اما تاثیر قابل توجهی در بزرگسالان ندارد.


  • ماهی از بینایی در دوران سالمندیمراقبت کند.

  • یک گونه مریضی معروف به زوال قرنیه یکی از عمده دلایل آشفتگیات بینایی و نابینایی است و عمدتا روی مردم مسن‌تر اثر می‌گذارد. شواهدی وجود دارد دال بر اینکه ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ امکان پذیر است سببمراقبت در برابر این مریضی شوند.

    در یک مطالعه نمایان شد استفاده منظم ماهی ریسک دچار به زوال قرنیه را تا ۴۲٪ در خانم ها کم شدن می‌دهد.

    مطالعه‌ایی دیگری نشان داد که میل کردن روغن ماهی یک بار در هفته ریسک دچار به زوال قرنیه بعلاوه‌ی شکل‌گیری رگ‌های خونی در چشم را تا ۵۳٪ کم شدن می‌دهد.


  • ماهی قادراست کیفیت خواب را خوب شدن قسمتد.

  • آشفتگیات خواب در سراسر جهان استثنائی شایع شده‌اند. علت ها متفاوت خیلیی برای آن وجود دارد. (از قبیل زیاد شدن قرار گرفتن دربرابر نور آبی)، اما بعضی از پژوهشگران بر این باورند که فقدان ویتامینD نیز قادراست بر آشفتگیات خواب اثر داشته باشد.

    در یک مطالعه‌ی ۶ ماهه روی ۹۵ مرد میانسال که سه روز در هفته یک نوبت خوراکی شامل ماهی قزل ‌آلا استفاده می‌کردند، نمایان شد ماهی سبب خوب شدن خواب و عملکرد هر روزه آنان شده است.

    پژوهشگران این باورند که این امر به علت ویتامین D موجود در ماهی قزل آلا است.


  • ماهی خوشمزه است و مهیا‌سازی آن آسان است.

  • آخرین مطلب گرچه از مزایای ماهی نیست، اما خیلی باارزش است. واقعیت این است که ماهی خوشمزه است و مهیا‌سازی آن آسان. به همین علت، گنجاندن آن در رژیم خوراکی بایست تقریبا آسان باشد.

    میل کردن ۱ تا ۲ بار ماهی در هفته برای مصرف اهمیت خوراکی بالای آن بایست مد دید گرفته شود.

    در صورت امکان، به جای ماهی‌های رشدی، ماهی‌های آزاد را اتنخاب نمایید.

    ماهی آزاد امگا ۳ زیادتری دارد و به احتمال بیشتر مقدار کمتری با آلاینده‌های زیان آور آلوده شده‌ است. اما باز هم می‌توان گفت، میل کردن ماهی رشدی، مزایای خیلی زیادتری از ریسکات آن دارد. تمام گونه های ماهی برای شما سودمند هستند.

    ۲ دیدگاه

    1. ❖ Mohmmadali در اسفند ۲۲, ۱۳۹۷در۱۱:۲۳ ق٫ظ

      ازشما روی خصوصیات ماهی خیل
      نظر های خودتون را برای دانلود موزیک ویدیو قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد